Ostindiska kompaniet

Det svenska Ostindiska kompaniet har kallats Sveriges mest framgångsrika handelsföretag. År 1731 grundades kompaniet och två år senare avgick det första fartyget från Götheborg. Engelsmän och fransmän såg konkurrensen som ett hot och anföll de första svenska fartygen. Efter långdragna diplomatiska förhandlingar fick svenskarna så småningom vara i fred och då började också framgångarna komma. Göteborg förvandlades till en betydande handelsstad. Redan tidigare hade den varit Sveriges port ut mot världshaven men nu blev den centrum för den aktiva handeln med Kina. Med denna storhetstid följde både en materiell och kulturell blomstring, särskilt hos den uppstigande borgarklassen. Till kompaniets stora auktioner samlades internationella köpmän och det blev fart och fläkt över staden.

Källa

Sammanlagt var Ostindiska kompaniet aktivt i 74 år som var fyllda av äventyr och pengar. Under dessa år utsändes 132 expeditioner. Tyvärr kom inte alla skepp tillbaka. Åtta förlisningar inträffade under åren och många människor miste livet. Även dyra fartyg och laster gick till botten. En normal färd till Kanton, den stad i Kina där handeln ägde rum, tog ett och ett halvt år. Utresan varade ungefär ett halvår, lastningen tog lika lång tid och hemresan ytterligare ett halvår. Det var viktigt att man höll tiderna, framför allt för att kunna fånga upp passadvindarna. Från Göteborg fraktade man järn och trä, yxor och spik, bössor och fiskkrokar, pennknivar, knappar och mycket annat. Största delen av lasten hem till Sverige bestod av porslin och te, men viktiga varor var även råsilke, siden och andra tyger, olika örter och kryddor.

Källa


Diskussionsfrågor:
Handlar man varor från andra länder idag också? Vad handlar man och varför?

Förr användes segelfartyg för att transportera varor. Hur transporterar vi varor i dag? Vad har det för påverkan på miljön? Hur tror du att det kommer se ut i framtiden?



Referenser:
Populärhistoria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0