Ostindiefararen Götheborg

Den ursprungliga Ostindiefararen "Götheborg" gick på grund och förliste vid inloppet till Göteborg den 12 september 1745. Skeppet var då fullastat med bl.a. te, porslin, siden och kryddor efter sin tredje Kinaresa. man hade då vart ute till sjöss i hela 30 månader.

I december 1984 dök man ner på havets botten vid grundet Hunnebådan, 900 meterutanför Nya Elfsborgs fästning. Man trodde inte att det skulle finnas mycket kvar utav skeppet men under lager av lera fann man en hel del. En marinarkeologisk utgrävning under åren 1986-1992 väckte drömmen om att återskapa skeppet.



Källa

Stiftelsen Ostindiefararen "Götheborg" bildades 1986 och det första steget i det spännande byggprojektet togs i juni 1995. Det dröjde ett tag innan man hösten 2001 påbörjade påbörjade produktionen av det nya skeppet.



Källa

Sjösättningen ägde rum den 6 juni 2003 i närvaro av H M K Carl XVI Gustaf, skeppets högste beskyddare, drottning Silvia och prins Carl Philip samt ett stort pressuppbåd och tusentals åskådare. En stor dag för alla som medverkat till det unika skeppets tillkomst. Den 3 september 2004 döptes skeppet av drottning Silvia, skeppets gudmor, vid en högtidlig ceremoni utanför GöteborgsOperan. Den länge efterlängtade första provseglingen ägde rum den 22 maj 2005.



Källa

Projektet har fått stor uppmärksamhet i Kina. I april 2004 besöktes ostindiefararen av Kinas utrikesminister Mr Li Xiaoxing, som välkomnade skeppet till Kina. Kinas vice premiärminister Madame Wu Yi kom till Terra Nova september 2004. Båda framhöll ostindiefararens betydelse som symbol för handeln, det kulturella utbytet och vänskapen mellan Sverige och Kina. Ostindiefararen "Götheborg" - en rekonstruktion av ett skepp från mitten av 1700-talet - är i dag ett av världens största seglande fullriggade träskepp, som uppfyller internationella säkerhetskrav för oceangående fartyg. Projektet bygger på modern forskning i kombination med återupplivandet av traditionella hantverksmetoder från 1700-talet. Möter man ostindiefararen "Götheborg" för fulla segel ute till havs är det omöjligt att skilja henne från ursprungsskeppet. Ovan vattenlinjen är "Götheborg" ett historiskt segelskepp. Det moderna maskineriet och merparten av den avancerade tekniska utrustningen har dolts djupt nere i skrovet. Det i mångas ögon omöjliga har nu förverkligats. Det ståtliga 1700-talsskeppet seglar igen! Ett 1700-talsskepp har återskapats




Diskussionsfrågor:

Varför tror du att man har byggt en kopia av 1700-talets ostindiefarare?

På 1700-talet tog det ett halvår att bygga en ostindiefarare medan rekonstruktionen tog tio år att bygga. Varför tror du att det tog så långt tid nu jämfört med på 1700-talet?





Referenser:
SOIC
Ostindiska kompaniet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0